Center for Change Management

About us

The Center for Change Management (CCM) is an independent and non-profit think tank organization dedicated to fostering good governance and public administration reform through research, analysis, debates and direct support to institutions in building and strengthening their capacities. CCM's research, which has a comprehensive, interdisciplinary approach and thorough methodology, represents a serious basis for improving public policies, the management of institutions and organizational processes. Key areas in which CCM works are: Good governance and public administration reform (transparency, accountability, public services and public policies), optimization and digitalization of processes and systems, introduction of quality standards in operations, parliamentary democracy and European integration.

More about us keyboard_arrow_right

Latest news

Mожно ли е владеење на правото со комерцијален службен весник?

Date: 03.11.2025

Владеењето на правото е основен принцип на секоја демократска држава, а еден од неговите составни елементи е правната сигурност, која подразбира дека граѓаните ќе бидат запознаени со правните правила на државата т.е. законите и другите подзаконски општи правни акти (општи правни прописи). Според листата на критериуми за владеење на правото (Rule of Law Checklist) издадена од Венецијанската Комисија[1], правната сигурност, како елемент на владеењето на правото, подразбира пристап до законодавството, односно ги поставува следните две прашања: Дали сите законски акти се објавуваат пред да стапат во сила? Дали се лесно достапни, на пр. бесплатно преку интернет и/или во службен билтен?[2] Владеењето на правото е една од темелните вредности и на нашиот уставен поредок, согласно во член 8 став 1 алинеја 3 од Уставот на Република Северна Македонија[3]. Согласно член 52 став 2 и 3 од Уставот „законите и другите прописи се објавуваат во Службен весник на Република Македонија најдоцна во рок од седум дена од денот на нивното донесување. Законите влегуваат во сила најрано осмиот ден од денот на објавувањето, а по исклучок, што го утврдува Собранието, со денот на објавувањето.“ Службениот весник на Република Северна Македонија се издава во печатена и електронска форма. Веб страницата на Службениот весник[4] содржи преглед на сите изданија по години, меѓутоа пристапот е бесплатен само за изданијата од изминатите години, а за пристап до изданијата за тековната година потребна е претплата. За печатено издание годишната претплата изнесува 16.650 денари, а месечната рата изнесува 1.650 денари[5]. За електронско издание годишната претплата изнесува 7.000 денари по корисник[6]. Имајќи ги предвид стандардите поставени од страна на Венецијанската Комисија и уставните одредби, оваа состојба е целосно спротивна на принципот на владеење на правото и уставот. Граѓаните (физичките и правните лица) не треба да плаќаат ниту еден денар за да се запознаат со општите правните прописи на државата, а со тоа и за нивните права и обврски, бидејќи државата има обврска да ги запознае граѓаните со општите правни прописи! За подетално уредување на објавувањето на општите правни прописи на државата, Собранието има донесено Закон за објавување на законите и другите прописи и акти во Службен весник на Република Северна Македонија[7] (Закон за објавување на општи правни прописи). Според член 2 од Законот „објавувањето на законите и другите прописи, акти и издавањето на службеното гласило Службен весник на Република Северна Македонија е од јавен интерес“, а оваа дејност од јавен интерес според член 11 од истиот закон ги врши Јавното претпријатие Службен весник на Република Северна Македонија – Скопје. Член 11 од Законот го проширува делокругот на ЈП Службен весник и пропишува дека „врши и издавачки работи (издавање на книги, збирки на прописи, списанија и други видови изданија), во печатена или електронска форма, издава/одржува база на прописи во Република Северна Македонија во електронска форма, организира и одржува едукативни семинари (советувањa), како и други работи утврдени со Статутот на претпријатието, ако вршењето на тие работи не го попречува издавањето на службеното гласило „Службен весник на Република Северна Македонија“. Според член 14 став 1 од Законот средствата за работа на ЈП се обезбедуваат од приходи од своето работење и тоа од: - претплата, односно продажба на службеното гласило „Службен весник на Република Северна Македонија“ во печатена и електронска форма и на другите изданија кои ги издава Јавното претпријатие, во печатена и електронска форма, - објавените акти, огласи, јавни повици, јавни конкурси, неважечки документи и други објави утврдени во членот 10 ставови 2 и 3 од овој закон, - надоместоци за извршени услуги, приходи од базата на прописи во Република Северна Македонија во електронска форма и - приходи од друга издавачка дејност во печатена или електронска форма, едукативни семинари и од други извори. Член 14 дава основ за наплаќање на пристап до изданијата на службен весник, но не утврдува износ на претплата, ниту упатува со каков акт ќе се утврди овој износ. Во член 20 од законот е пропишано дека „надлежностите, организацијата и работењето на органите на Јавното претпријатие, како и други прашања од значење за работењето на Јавното претпријатие поблиску се утврдуваат со Статутот“. Па, претпоставуваме дека прашањето за утврдување на износот на претплатата е уредено со Статутот на ЈП. Меѓутоа, статутот на ЈП Службен весник не е објавен на нивната веб страница, што доволно зборува за нетранспарентноста на ова јавно претпријатие, иако основната цел на неговото постоењето и функционирање е токму општите правни прописи, како што е нивниот статут, да се направат јавни. Ниту пак формуларите за претплата[8], кои се објавени на веб страницата на Службениот весник не содржат основ по кој е утврдена претплатата. Оваа состојба е целосно спротивна на владеењето на правото. Општите правни прописи на државата (законите и другите подзаконски општи правни акти) не смеат да се комерцијализираат. За нив не треба да се наплаќа ниту еден денар, бидејќи со нив се уредуваат општествените односи т.е. поведението на граѓаните и нивните права и обврски, заради што државата има обврска да ги запознае граѓаните со овие прописи. Да сумираме - Како точно се повредува принципот на владеење на правото? Со ограничувањето или условувањето на пристапот до тековните изданија на службениот весник, со претплата на одреден паричен износ, се повредува член 8 од Уставот со кој се утврдува владеењето на правото како уставна вредност и член 52 од Уставот со кој се утврдува обврската на државните органи да ги објавуваат правните прописи. Уставот не пропишува изречно дека пристапот до службениот весник е бесплатен, но тоа не значи дека овие уставни одредби треба да се интерпретираат во таа насока. Поточно, Законот за објавување на прописите треба да се интерпретира во светло на член 8 од Уставот, односно владеењето на правото и правната сигурност како негов составен елемент и аналогно на тоа целта која треба да биде постигната со член 52 став 2 и 3 од Уставот кој уредува објавување на општите прописи пред нивно влегување во сила. Целта на оваа уставна одредба е граѓаните да бидат запознаени со правните правила кои државата ги пропишува пред тие да стапат на сила и почнат да се применуваат, а тоа не може да се оствари со ограничување, односно условување со плаќање на претплата. Уставот на Република Хрватска во член 90 содржи скоро идентични одредби како оние во член 52 од Уставот на РСМ, а кои се однесуваат на објавувањето на општите правни прописи на државата. Притоа, пристапот до Народниот весник на Република Хрватска (еквивалент на Службениот весник во РСМ) е бесплатен и лесно пристапен по електронски пат на нивната веб страница[9]. Ист е случајот и со Службениот весник (Uredni List) на Република Словенија[10]. Службениот весник на Сојузна Република Германија[11] и Република Франција[12] се бесплатни, а се наплаќаат само дополнителни услуги. За жал, ова не е случај со нашата држава. Не може да зборуваме за владеење на правото кога граѓаните имаат ограничен, односно условен пристап до општите правни прописи на државата. Оваа апсурдна и неуставна состојба е индикативна за (ниската) правната и политичката култура во државата. Не може да се занемари впечатокот дека ЈП Службен весник има прогласено сопственост врз законите, кои впрочем се донесени од претставничкиот орган на граѓаните. Овој оксиморон сериозно ги загрозува владеењето на правото и правната сигурност во државата. Оваа апсурдна состојба може да се коригира на неколку начини: 1) Доколку Собранието пристапи кон измени на Законот за објавување на општите правни прописи и уреди дека пристапот до службениот весник не се наплаќа. 2) Доколку ЈП Службен весник пристапи кон измена на сопствените подзаконските акти со кои се утврдени износите за претплата, така што во истите ќе биде утврдено дека пристапот до општите правни акти на државата ќе бидат бесплатни, додека за останатите услуги пропишани со член 14 од Законот за објавување на општите правни прописи (објавување на комерцијални изданија, одржување на обуки, советувања и сл.) може да ги наплаќа. 3) Доколку Уставниот суд поведе постапка и утврди неуставност на член 14 став 1 алинеја 1 од Законот за објавување на општите правни прописи.   [1] Rule of Law Checklist, European Commission for Democracy Through Law (Venice Commission), 2016 https://www.venice.coe.int/images/SITE%20IMAGES/Publications/Rule_of_Law_Check_List.pdf [2] Ibid (стр. 25) [3] Устав на Република Северна Македонија https://www.sobranie.mk/content/Odluki%20USTAV/UstavSRSM.pdf [4] Веб страница на Службен весник на Република Северна Македонија https://www.slvesnik.com.mk/ [5] Формулар за претплата за печатено издание на Службен весник https://www.slvesnik.com.mk/content/pdf/Poracka_SLVesnik_Pecatena_Forma_2025.pdf [6] Формулар за претплата за електронско издание на Службен весник https://www.slvesnik.com.mk/content/pdf/Poracka_Elektronsko_izdanie_2025.pdf [7] Закон за објавување на законите и другите прописи и акти во службен весник на Република Северна Македонија, Службен весник на Република Македонија“ бр. 56/99 и 43/02 и „Службен весник на Република Северна Македонија“ бр. 21/21 https://www.slvesnik.com.mk/content/pdf/Zakon_za_SLVesnik_precisten.pdf [8] Формулар за претплата за печатено издание на Службен весник https://www.slvesnik.com.mk/content/pdf/Poracka_SLVesnik_Pecatena_Forma_2025.pdf , Формулар за претплата за електронско издание на Службен весник https://www.slvesnik.com.mk/content/pdf/Poracka_Elektronsko_izdanie_2025.pdf [9] Веб страница на Народниот весник на Република Хрватска https://narodne-novine.nn.hr/search.aspx [10] Веб страница на Uredni List на Република Словенија https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs [11] Веб страница на Службениот весник на Сојузна Република Германија https://www.bundesanzeiger.de/pub/en/start?9 [12] Веб страница на Службениот весник на Република Франција https://www.legifrance.gouv.fr/

Discussion on the modalities for establishing an Academy for professional development of administrative officials

Date: 28.10.2025

On 28.10.2025, we held an event to discuss the vision and modalities for establishing the Academy for Professional Development and Training of Civil Servants, together with representatives from central institutions and experts in the field of public administration. The event was opened with addresses by the Minister of Public Administration, Goran Minchev, the Ambassador of the Republic of France H,E. Christopher Le Rigoleur and the Executive Director of the CUP Neda Maleska Sachamaroska. After the welcoming addresses, representatives from the General Directorate of Administration and Civil Service of France (DGAFP) gave their presentations, introducing the attendees to the structure of public administration in France. The first panel on the topic "International Experiences and National Priorities" was moderated by the CUP Program Coordinator Iskra Belcheva Ristovska, and presentations were made by experts in the field of public administration and public management, who presented the experiences of several countries regarding the model of training of administrative servants. This panel featured speakers Neda Maleska Sacmaroska, Esma Adilović Falić, Jean-Michel Eymeri-Douzans and Natalija Šikova. Prof. Dr. Jean-Michel Eymeri-Douzans, from Scinces Po in Toulouse, shared his experiences from the French civil service training system and emphasized that “a good training system is needed in the public sector, especially so that young staff can develop professionally and become highly skilled individuals who will serve the state. Managerial staff should also undergo training to check and strengthen their competencies. But at the end of the day, culture, or administrative culture, is key. Civil servants should be aware that training is part of their personal development and the development of the administration.” Prof. Dr. Natalija Šikova, from the International Balkan University in Skopje, presented the attendees with the different systems for training civil servants with a special focus on the systems in Germany, Italy and France, and according to a comparative analysis of the modalities for establishing an Academy for professional development of administrative servants. In addition to sharing experiences from European countries, in the discussion Prof. Šikova emphasized that "a distinction should be made between university knowledge and professional training. The work of the Academy should be focused on competencies and skills, not theory. Of course, there should be a theoretical basis, but practical knowledge should take precedence and the lecturers at the Academy should not be academic staff, but people from practice. The training should not be theoretical like at the faculties, and the students should receive specific and practical skills and knowledge that will be useful in their work." Dr. Neda Maleska Sacmaroska, Executive Director of the CUP, presented in more detail the characteristics of the British model for training and professional development of administrative officials and focused on the need to follow trends in the digital sphere, emphasizing that "in such a new and dynamic reality, public administration will have to adapt and finally understand that institutions must cultivate a culture of learning and enable their employees to develop new competencies. Hence, management structures should not view education, training and other forms of learning solely as an expense, but as an investment with the highest return, an investment in the future of the state." Esma Adilović Fazlić, Head of the Public Administration Reform Service at the Ministry of Public Administration, referred to the future steps towards establishing the Academy and stressed that “We will not immediately reach the British and French models, but we are on the right track and have a good start. The Academy aims to strengthen the knowledge and competencies of administrative officials and consequently create a competent public administration as a whole that will deliver better results. However, the staff at the Academy and the trainers will be key to the efficient achievement of this goal. The second panel on the topic “Experiences on the functioning of existing training for public sector employees” was moderated by the project coordinator of the CUP Aneta Ivanova Stojanoska, and presentations were made by representatives of central institutions that deliver training for public sector employees in specific areas. Aleksandra Lulkoska, Rita Gligorijevska, Vesna Novaković, Gabriela Madžoska and Agron Medžiti spoke within this panel. The participants of this panel presented the ways in which they organize education of civil servants, but also of a wider group of people, in specific areas (public finances, taxes, public procurement and gender equality). Aneta Ivanova Stojanoska, project coordinator at the CUP, concluded this panel by reminding that "the training system in the public sector in our country is dispersed in several institutions that deliver training in specific areas. With the establishment of the Academy for Professional Development and Training of Public Administration

Discussion with representatives of the institutions on the new laws for public sector employees and administrative servants

Date: 27.09.2025

On September 25 and 26, a discussion was held in Veles to note the challenges in the Law on Public Sector Employees and the Law on Administrative Servants. The meeting was attended by representatives from the Ministry of Public Administration, the Agency for Administration and the State Administrative Inspectorate. The meeting was organized by the Center for Change Management within the framework of the project "Promoting Good Governance and Reforms in Public Administration" supported by the National Endowment for Democracy NED. At the meeting, in an atmosphere of constructive dialogue, possible solutions that will be defined in the by-laws arising from the Law on Public Sector Employees and the Law on Administrative Servants were discussed. The discussion was aimed at noting the key elements that should be part of the by-laws, and on the basis of which a strategic approach to human resources management in the administration will be ensured, based on merit, clear and precise criteria for employment, promotion and mobility in the public service, appropriate indicators for measuring the effects of the work and the achievement of institutional priorities, as well as defining the mechanisms for responsibility, accountability and transparency in the proceedings. The meeting was preceded by the analysis of the Public Sector Employees and Administrative Officials Act (ZAS) and the Public Sector Employees and Administrative Officials Act (ZVJS) prepared by the CUP, which you can read at the following link: https://cup.org.mk/publication/policy-paper-analysis-of-laws-on-public-sector-employees-and-administrative-officials

Research in our focus

Research

Our goal as an organization is to contribute to positive changes in society through better public policies.

Our research and analysis relate to the following areas:

  • Good governance
  • Public administration reform
  • Parliamentary democracy
  • Local self-government
  • Human rights
  • European integration

More about our research keyboard_arrow_right

Projects

Support for the establishment of the Academy for Professional Development and Training of Administrative Servants

This project aims to contribute to the reform of public administration by supporting the establishment of the Academy for Professional Development and Training of Administrative Servants. The implementation of the project is supported by the Embassy of the Republic of France in the Republic of North Macedonia, and the project activities will be implemented in cooperation with the Ministry of Public Administration. The project also aims to strengthen the capacities of administrative officials by piloting training programs for public administration. Foreign expertise will be involved in the implementation of the project, experts from the National Institute of Public Administration of France (INSP) and the Directorate General for Administration and Public Service (DGAFP) will share experiences and good practices from the French administration.

Period: 01.08.2025 - 30.07.2026

Donor:
Embassy of the Republic of France in North Macedonia

Resource center for gender responsive policy making and budgeting (Second Phase)

In the second phase in the period from 2024 to 2026, the project aims to improve gender equality and gender responsive budgeting (GRB) in North Macedonia through continuous support and development of the Resource Center for Gender Responsive Policymaking and Budgeting. This initiative, led by UN Women and the Ministry of Labor and Social Policy (MLSP), and implemented by the Center for Change Management (CCM), aims to improve the capacity of civil servants in integrating gender perspectives in policy-making processes. and budgeting. The main objective is to ensure that government policies and budgets reflect and respond to the needs of both women and men, particularly focusing on the most vulnerable groups.

Period: 01.06.2024 - 01.06.2026

Donor:
UN Women

A Cross Regional Predictive Model for Youth Policy Shaping - Youth Observers

The project “A Cross Regional Predictive Model for Youth Policy Shaping - Youth Observers” is a 24-month initiative aiming to create a new model for youth engagement in politics and society named “Y-Os” (Youth Observers). This project includes participants from Albania, North Macedonia, Kosovo, and Italy, encouraging policy dialogue, cooperation, networking, and the exchange of best practices. It aims to raise the capacities of youth and promote strategic cooperation between youth organizations across these regions.

Period: 31.03.2024 - 31.03.2026

Donor:
European Union

Improving the organizational structure of the Patronage service

The UNICEF country programme 2020-2025 focuses on policies relevant to children, primarily health, social protection and education, and the porposed collaboration falls within the expected outcomes related to health. UNICEF detected that "in the health sector, there has been insufficient emphasis on preventative and primary care, and the government has mainly focused on building hospitals, buying expensive equipment, and benefiting from fraudulent procurements. The input by CCM will cover aspects related to institutional organisation and development, human capital development, more specifically systematization of working positions, job descriptions and competences (general and professional), as well as performance management and appraisal. Improved functioning of the Patronage Service as part of the health sector will significantly indirectly contribute to the wellbeing of children in the country.

Period: 01.11.2021 - 01.06.2022

Donor:
UNICEF

Digitalisation of services in the education sector

The focus of this project will be to further digitalise services in the education sector, which are used frequently and can have a larger impact both on the users, and the MES as a service provider. The project will encompass full digitalisation of these services (reaching transactional level according to EU benchmarks), providing support in reorganising the internal processes in the MES for these services, building capacities of the administration in the MES for administering the services, and designing and delivering promotional campaign to motivate the relevant user groups in using the e-services.

Period: 01.10.2021 - 31.03.2022

Donor:
This project is funded by the Government of the United Kingdom, through the British Embassy Skopje

Support to reforms for governance in the Ministry of Defence of North Macedonia

The impact of the project will be to improve the effectiveness and efficiency of the MoD through functional public procurements’ management. In the mid and long-term, the developed e-system for management of public procurements should enable timely planning and preparation of procurement and successful implementation of tender procedures with standardized documents, while minimising the risk of corruption and conflict of interest. The actual public procurement process is undertaken by the Bureau for Public Procurement, so this project will improve the planning and coordination of procurements.

Period: 15.09.2021 - 31.03.2022

Donor:
This project is funded by the Government of the United Kingdom, through the British Embassy Skopje

Women power measures against COVID consequences

This project will address the challenges and the future development for 9 women owned businesses, affected by the Covid-19 economic downfall. They will go through a process of structuring and restructuring their business model, some of them (informal businesses) formalizing activities especially those in the field of the agricultural sector. Not only that, know-how techniques that will be developed and knowledge and skills improved but also woman will be encourage to modify and introduce innovate products and services. Furthermore, innovative manufacturing and selling techniques will be introduced, with the sole purpose of strengthening, improving the sustainability and profitability of the businesses.  Also, progress in digital skills will be introduced, especially since the coronavirus crisis has shown that adequate digital skills are crucial for the business to be able to connect and adapt to the new digital economy.

Furthermore, the project will be focused on creating policies and measures for alleviation of the economic consequences arisen form the COVID-19 crisis specifically considering women owned businesses and women entrepreneurs, as one of the most vulnerable group to the health crisis. By the end of the project, it is expected measures and different policy changes to be proposed to the local and central governmental bodies with all the activities to be undertaken in the next 12 months

Period: 15.07.2021 - 15.10.2022

Donor:
The Balkan Trust for Democracy

Support to SIGMA mission for annual assessment of public administration

The Center for Change Management is supporting SIGMA Mission for annual assessment of public administration in the Republic of North Macedonia for the year 2021, by providing local expertise and logistics of the staff and international experts engaged by SIGMA. The activities inlude support of the Ministry of Information Society and Administration in organization and coordination of meeting with relevant institutions, providing relevant documents, review and assessment of submitted documentation by institutions and support in preparation of the report by SIGMA.

Period: 15.03.2021 - 30.06.2021

Donor:
SIGMA - OECD

Analysis of retention issues in IPA structures in North Macedonia

Period: 15.03.2021 - 30.06.2021

Donor:
SIGMA-OECD

Youth involvement in a constructive dialogue: Communist Past in Contemporary Western Balkan (YOU-WB)

The project Youth involvement in a constructive dialogue: Communist Past in Contemporary Western Balkan (YOU-WB) is a project funded by Europe for Citizens Program, European Remembrance. 

It involves students, practitioners, and academicians from Albania, Macedonia, France, and Italy and aims is to foster national and transnational youth activist's dialogue about the reflection of past communist regimes in contemporary Western Balkan (WB). 

The project activities are envisaging different thematic 4 workshops in 4 different countries tackling the topics that reflect the past communist regime (such as rules, norms, rights, practices, and customs); the national Identities and collective memory in an enlarged Europe; political culture and social changes in post-communist transition, finalizing with the conference that will focus on the Post-Communism and Democracy in WB.

The project is a partnership among Center for Comparative and International Study (project leader) CCIS; Mesdheu Center (MC) Qendra SHKENCE DHE INOVACION PER ZHVILLIM (SCiDEV) (from Albania); Center for Change Management (from North Macedonia); Patrimoine sans Frontières (PSF) (France) and PERIPLI - Culture e Società Euromediterranee (Italy)

Period: 01.02.2021 - 01.07.2022

Donor:
Europe for Citizens Program

Institutional grant provided by the CIVICA MOBILITAS programme

The institutional grant is awarded by the Civica Mobilitas programme financed by the Swiss agency for development and cooperation (SDC) represented by the Swiss embassy in the Republic of North Macedonia. The grant is intended to support CCM in conducting activities for institutional development and organizational strengthening.

Period: 01.07.2019 - 30.06.2022

Donor:
CIVICA MOBILITAS programme - Swiss Agency for Development and Cooperation

Parliamentary Support Programme

The PSP will support the Assembly of the Republic of North Macedonia (the Assembly) independence efforts through consensus-building, structural reform, and capacity building in the Assembly’s institutional development; its legislative and oversight roles; and its institutional transparency and accountability.

The PSP will be implemented by the National Democratic Institute, Center for Change Management and the Institute for Democracy Societas Civilis Skopje to support the Assembly’s strategic planning; human resources management reforms; improved regulatory impact assessment and procurement processes; commitment to open data, and, by gauging public opinion and monitoring reform efforts, including greater civic engagement in policy-making processes.

Period: 01.07.2018 - 31.08.2027

Donor:
Swiss Agency for Development and Cooperation

Catalogue of services

Data management

Quality management

EU integrations

Soft skills

Project management

Organisational skills

Public administration

Gender equality and non-discrimination

Our platforms

Platform for monitoring pre-election commitments - odgovornavlada.mk

Portal for women entrepreneurship - womenpoweron.mk

National open data portal - data.gov.mk

Web portal for monitoring results in good governance of the municipalities - оpstina.mk

Web portal for connecting SMS with multi-national companies - kompanii.mk

Web portal for investigative stories - istrazi-fakti.org.mk

Web portal for assessing public services - javni-uslugi.mk

Initiatives

No challenge is big enough if there is a common initiative

Submit and support initiatives keyboard_arrow_right
embed google maps
terms and conditions sample